Förvaltningsjuristerna logo
Förvaltningsjuristerna logo

Skatterätt – privatpersoner

Det svenska skattesystemet kan upplevas som komplext, trots att det utgör en viktig grund för finansieringen av välfärden och andra offentliga tjänster. Som privatperson är du bland annat skyldig att betala skatt på din lön, skatt på reavinst vid försäljning av bostad, egenavgifter på överskott från enskild näringsverksamhet, samt mervärdesskatt (moms) på varor och tjänster du köper.

Med skyldigheten att betala skatt följer även rätten att göra avdrag för vissa utgifter och förluster, vilket kan bidra till att minska din totala skatt. För att optimera din skattesituation och undvika onödiga kostnader eller sanktionsavgifter är det avgörande att förstå både dina rättigheter och skyldigheter enligt skattelagstiftningen.

Förvaltningsjuristerna bistår dig med rådgivning och hjälp för att säkerställa att du betalar rätt skatt.

Våra jurister hjälper er

Skatt behöver inte vara komplicerat eller dyrt. Kontakta våra jurister för professionell rådgivning och hjälp att optimera din skattesituation.

Vanliga skattefrågor för privatpersoner

När kommer min deklaration?

Skatteverket skickar ut deklarationerna mellan 3-7 mars 2025 till alla som har en digital brevlåda. Om du saknar digital brevlåda skickas din deklaration per post till din folkbokföringsadress.

Om du inte vill ha din deklaration skickad till dig per post måste du registrera dig för digital brevlåda senast den 2 mars 2025.

Din deklaration finns tillgänglig som PDF på Mina sidor på Skatteverkets hemsida den 7 mars 2025.

När kan jag deklarera?

Skatteverkets deklarationstjänst Inkomstdeklaration 1 öppnar den 18 mars 2025.

När är sista dag att deklarera?

Din inkomstdeklaration ska ha inkommit till Skatteverket den 2 maj 2025.

För personer som är bosatta utomlands ska deklarationen lämnas in senast den 15 maj 2025. Om du får hjälp att upprätta din inkomstdeklaration av en skattebyrå eller redovisningsbyrå kan din inkomstdeklaration lämnas in senast den 15 juni 2025 med beviljat byråanstånd.

Vad händer om jag inte skickar in deklarationen i tid?

Skatteverket har rätt att ta ut upp till tre förseningsavgifter för sent inlämnade deklarationer. För den som lämnar sin deklaration efter ordinarie inlämningsdag eller sista anståndsdagen kan Skatteverket besluta om en förseningsavgift om 1 250 kronor, om tre månader passerar efter ordinarie inlämningsdag eller sista anståndsdagen tas ytterligare en förseningsavgift ut om 1 250 kronor och om deklarationen inte har lämnats in inom fem månader från ordinarie inlämningsdag eller sista anståndsdagen tas en tredje förseningsavgift ut med 1 250 kronor.

Skatteverket kan alltså ta ut förseningsavgifter med 3 750 kronor.

När får jag min skatteåterbäring?

Den som deklarerar digitalt, ringer eller sms:ar för att godkänna sin deklaration senast den 2 april 2025 och som inte gör några ändringar eller tillägg, t.ex. lämnar en bilaga eller skrivelse, får sin skatteåterbäring utbetald till sitt anmälda bankkonto den 11 april 2025.

När ska jag ansöka om jämkning?

Med jämkning avses ett beslut som på förhand anger hur stort skatteavdrag din huvudutbetalare ska göra på lön eller annan ersättning. Övriga utbetalare ska göra skatteavdrag med 30 procent. Om du har många utbetalare kan det sammantagna skatteavdraget bli för litet eller om du fått ett större belopp utbetalt, t.ex. en bonus, vid ett enstaka tillfälle kan skatteavdraget bli för högt. Genom att begära beslut om jämkning kan skatten bli korrekt direkt.

Det är en fördel att ansöka om jämkning om du eller ditt barn t.ex. ska sommarjobba och tjänar mer än 24 873 kronor för att inte behöva vänta på skatteåterbäringen till året därpå.

Vad är en förmån?

Om en arbetsgivare eller ditt bolag betalar en privat levnadskostnad för dig utgör detta en förmån som du ska betala skatt på. En förmån kan vara en bil som får användas för privat bruk, nyttjande av arbetsgivarens fritidsbostad, betalning av en hyresfaktura eller subventionerad mat på arbetsplatsen. Du som anställd betalar skatt på förmånsvärdet som om du erhållit motsvarande värde i lön.

Förmånens värde är det pris som du själv betalat om du skaffat dig förmånen på egen hand, dvs. marknadsvärdet.

Arbetsgivaren är skyldig att göra skatteavdrag på förmånen och betala arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet.

Hur vet jag om en förmån är skattepliktig?

Huvudregeln är att alla förmåner är skattepliktiga, men det finns undantag som t.ex. friskvårdsbidrag och julgåvor till personalen.

Vilket år ska jag deklarera min försäljning?

En försäljning av en bostadsrätt, fastighet (villa) eller näringsfastighet m.fl. ska deklareras för det år som överlåtelsekontraktet har signerats. Tillträdet sker vanligtvis vid en senare tidpunkt och påverkar således inte beskattningen. T.ex. om du sålt din bostad 1 november 2024 och köparen tillträder bostaden den 2 januari 2025 ska du redovisa din försäljning för inkomståret 2024.

Jag har renoverat, vilka kostnader får jag göra avdrag för?

Generellt gäller att du får göra fullt avdrag för utgifter som avser grundförbättringar och avdrag för en del av utgiften som avser reparationer och underhåll. En bedömning behöver göras för varje enskilt fall och vi hjälper dig gärna beräkna ditt avdrag.

När gäller SINK?

SINK, särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, är en särskild skatt som gäller för begränsat skattskyldiga personer i Sverige som är bosatta utomlands. Inkomster från Sverige beskattas med 25 procent skatt. Du behöver ansöka om SINK för att utbetalningar ska omfattas av reglerna.

Vem kan ansöka om expertskatt?

Utländska experter, forskare, specialister samt personer i företagsledande ställning eller andra nyckelpersoner som har sådan kunskap och expertis inom ett särskilt område som innebär att det finns betydande svårigheter att rekrytera för dessa tjänster inom Sveriges gränser kan omfattas av särskilda regler om skattelättnad för att attrahera kompetens till Sverige.

När började de nya reglerna gälla?

Den 15 januari 2025 mottog regeringen utredningen för Skatteincitament för forskning och utveckling (SOU 2025:3). Utredningen föreslår följande ändringar för expertskatteområdet:

  • Breddad tillgång till expertskatt: fler yrkesgrupper ska kunna kvalificera sig för expertskatt, särskilt inom områden för teknik och forskning som anses ha brist på kvalificerad arbetskraft.
  • Förlängd tidsperiod för expertskatt: Det föreslås att den tidsperiod som expertskatten gäller för ska förlängas.
  • Lägre inkomstgräns för kvalifikation: Det föreslås att inkomstgränsen sänks för kvalificering.
  • Enklare ansökningsprocess: Förslag om att göra ansökningsprocessen för expertskatt enklare och mer flexibel.

De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

Enskild firma eller aktiebolag?

Båda bolagsformerna har sina fördelar beroende på din verksamhet och långsiktiga mål.

  • Enskild firma är enkel, billig och snabb att starta. Du är personligt ansvarig för enskilda firmas tillgångar och skulder. Överskottet beskattas som inkomst av näringsverksamhet och redovisas i din inkomstdeklaration. Du kan vara registrerad för F-skatt och moms.
  • Aktiebolag ger ett skydd för din privata ekonomi eftersom du som ägare i regel inte är personligt ansvarig för företagets skulder. För aktiebolag krävs ett högre startkapital om minst 25 000 kronor samt tillkommande registreringsavgifter hos Bolagsverket.

Vilken bolagsform som passar bäst beror på din affärsidé, din riskvilja och hur du tänker att företaget ska utvecklas. Vi bistår gärna med rådgivning för att hjälpa dig fatta välgrundade strategiska beslut.